Politika kontroly tabaku a výskyt užívania  tabakových výrobkov  v SR


R. Ochaba1, K. Tóth2, I. Rovný2, E. Kavcová3, I. Bielik1

 

1 Úrad verejného zdravotníctva SR, 2 Slovenská zdravotnícka univerzita, 3 Jesseniova lekárska fakulta UK

Súhrn:

            Príspevok vychádza zo štatistických prieskumov vykonávaných štátnymi inštitúciami na základe názorov obyvateľov SR k výskytu užívania tabakových výrobkov a postojov k fajčeniu u iných osôb. Prieskum zachytáva verejnú mienku populácie nad 18 rokov, populáciu detí, ktoré navštevujú druhý stupeň základných škôl, stredné školy a učiteľov týchto škôl. Príspevok charakterizuje politiku kontroly tabaku na Slovensku vo vzťahu k politike EÚ a naznačuje trendy smerovania aktivít v oblasti výchovy, vzdelávania, legislatívy a poradenskej starostlivosti o ľudí, ktorí chcú prestať fajčiť.

Politika kontroly tabaku a prevencie fajčenia OSN a EÚ

 

Národná rada Slovenskej republiky vyslovila súhlas s uzavretím Rámcového dohovoru o kontrole tabaku 4. decembra 2003 uznesením č. 667 (Oznámenie, 2005). Následne nato ratifikačný protokol o uzavretí bol odovzdaný v sídle Organizácie Spojených národov 4. mája 2004, čím sa Slovensko zaradilo medzi prvých trinásť štátov sveta, ktoré odovzdali ratifikačný protokol. Na procese prípravy a prijímania dohovoru participovala Európska komisia, ktorá pokladá prevenciu fajčenia a kontrolu tabaku za jednu z prioritných oblastí verejného zdravotníctva (Council Recommendation, 2002).

Politika kontroly tabaku a prevencie fajčenia v SR

 

Realizáciou politiky kontroly tabaku sa zaoberá Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky a Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky. Medzi ich poradné a iniciatívne orgány patrí hlavný odborník hlavného hygienika SR na kontrolu tabaku, národný koordinátor WHO na kontrolu tabaku a Národný koordinačný výbor na kontrolu tabaku, ktorý je multirezortným orgánom určeným na výmenu informácií a spoluprácu s mimovládnymi organizáciami. Činnosť mimovládnych organizácií v oblasti kontroly tabaku reprezentovali Národná koalícia na kontrolu tabaku, občianske združenie Stop fajčeniu a Liga proti rakovine.

 

Podľa Rámcového dohovoru o kontrole tabaku je kontrola tabaku súhrn stratégií na zníženie ponuky, dopytu a škodlivosti, ktorých cieľom je zlepšiť zdravie obyvateľstva prostredníctvom vylúčenia alebo zníženia spotreby tabakových výrobkov a expozície tabakovému dymu. O stratégii a nástrojoch kontroly tabaku v SR sa hovorí vo všeobecnosti v štyroch rovinách. Kontrola tabaku sa uplatňuje prostredníctvom štyroch nástrojov, ktorých cieľom je znížiť počet fajčiarov a zlepšiť ochranu práv nefajčiarov. Medzi základné nástroje kontroly tabaku považujeme legislatívne opatrenia, cenové a daňové úpravy, výchovu a vzdelávanie a poradensko-liečebnú starostlivosť (Ochaba, Kavcová, 2003, 2004).

V oblasti právnych aspektoch ochrany nefajčiarov patrí na Slovensku medzi najdôležitejšie právne normy zákon NR SR č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý vstúpil do platnosti od 1. júla 2004. Zákon vychádza z ustanovení zrušeného zákona NR SR č. 67/1997 Z. z. o ochrane nefajčiarov v znení neskorších predpisov a smernice EÚ č. 37/2001 o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov. Zákon NR SR č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov upravuje v 14-tich paragrafoch podmienky ochrany ľudí pred vznikom závislosti od nikotínu a pred škodlivými účinkami fajčenia. Zákon upravuje podmienky predaja, výroby, označovania a uvádzania tabakových výrobkov do obehu. Legislatívnym procesom prešiel návrh zákona NR SR č. 465/2005 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon NR SR č. 377/2004 Z.z. a návrh novely zákona č. 147/2001 Z.z. o reklame, ktorý zaviedol ustanovenia o zákaze sponzoringu podujatí alebo činností, ktorých účelom alebo vedľajším výsledkom je reklama tabakového výrobku.

V oblasti daňovej politiky je účinným nástrojom k  znižovaniu počtu fajčiarov zvyšovanie daňového zaťaženia na tabakové výrobky. V rámci tohto cieľa a cieľov daňovej politiky ministerstva financií taktiež prebehol legislatívny proces novelizácie zákona NR SR č. 106/2004 Z.z o spotrebnej dani z tabakových výrobkov, podľa ktorého sa zvýšuje daňové zaťaženie z predaja tabakových výrobkov.

Medzi dôležité právne ustanovenia pre politiku kontroly tabaku patrí Národný program podpory zdravia prijatý vládou SR uznesením č. 1038 z roku 1999. Jednou z prioritných oblastí programu je odstrániť zdraviu škodlivé vplyvy, medzi ktoré program zaraďuje aj  zníženie výskytu fajčiarov tabakových výrobkov. Aktualizácia Národného programu podpory zdravia vznikla rozhodnutím vlády  SR na podnet dokumentu WHO Zdravie 21 – zdravie pre všetkých v 21. storočí. Cieľom programu je priebežne zabezpečovať ochranu a posilňovanie, ako aj trvalé zlepšovanie zdravia obyvateľov Slovenskej republiky v období rokov 2000 – 2010.

 

Poradenstvo a liečba tabakovej závislosti

 

            V Medzinárodnej klasifikácii chorôb je pod kódom F 17 definícia porúch psychiky a správania zapríčinených užívaním tabaku. Napriek tomu liečba tabakovej závislosti nepatrí do zoznamu prioritných diagnóz podľa zákona NR SR č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Liečba je preto v plnej miere hradená zo strany pacienta. Kvalifikovanú odbornú liečbu na Slovensku môžu vykonávať iba lekári – psychiatri. Na Slovensku zatiaľ neexistujú špeciálne kliniky alebo liečebné ústavy, ktoré by sa venovali liečbe tabakovej závislosti.

            V rámci systému poradenskej starostlivosti existuje na regionálnych úradoch verejného zdravotníctva sieť 31 poradní na odvykanie od fajčenia. Odbornú činnosť poradcu  pre klientov vykonávajú prevažne vyškolení pracovníci bez finančnej úhrady.

            Do budúcnosti je potrebné zakomponovať liečbu tabakovej závislosti do zoznamu prioritných diagnóz a zabezpečiť finančnú dostupnosť prípravkov určených k liečbe a zvládaniu abstinenčných príznakov. V druhom rade posilniť existujúcu sieť poradní na odvykanie od fajčenia formou poskytovania pravidelného telefonického poradenstva ako prestať fajčiť.

 

Edukácia v kontrole tabaku

 

            V rámci odbornej prípravy pracovníkov pracujúcich v poradniach na odvykanie od fajčenia a odborníkov pôsobiacich v preventívnej sfére Úrad verejného zdravotníctva SR v spolupráci so Slovenskou zdravotníckou univerzitou zorganizovali školenie v technikách na odvykanie od fajčenia, ktoré bolo ukončené obhajobou záverečných prác pred komisiou. Pre poradne na odvykanie od fajčenie ÚVZ SR pripravil svojpomocnú príručku pod názvom Prečo a ako prestať fajčiť, ktorá je určená pre klientov poradenských centier.

            V rámci Európskeho týždňa proti rakovine a Svetového dňa bez tabaku Úrad verejného zdravotníctva SR v spolupráci so zdravotnými poisťovňami a mimovládnymi organizáciami organizovali vzdelávacie semináre určené pre pedagogických pracovníkov, respektíve koordinátorov prevencie drogových závislostí. Témou seminárov bolo prezentovať nové prístupy k prevencii fajčenia tabakových výrobkov, foriem a metód informovania verejnosti o účinkoch pasívneho fajčenia. ÚVZ SR vydal letáky s cieľom informovania verejnosti o sieti poradní na odvykanie od fajčenia na Slovensku a o uplatňovaní zákona o ochrane nefajčiarov v školách a školských zariadeniach.

            Dôležitou súčasťou edukácie obyvateľstva je medializácia nefajčenia ako „bežného“ prejavu správania formou súťaží. Medzinárodná súťaž Prestaň a vyhraj prebieha od roku 1994. Na Slovensku sa do nej v roku 2004 zapojilo okolo 1700 fajčiarov, ktorí sa prostredníctvom výzvy k zanechaniu fajčenia pokúšali prestať fajčiť.

            Medzi ďalšie úspešné mediálne kampane patrí iniciatíva Ligy proti rakovine SR v rámci Európskeho týždňa proti rakovine so zameraním na pasívne fajčenie. Úspešnosť posolstva kampane dokazujú ocenenia získané v kreatívnych súťažiach za rok 2004: Zlatý klinec za poster Colombo a Bronzový klinec v kategórii kampaň. Liga proti rakovine SR v rámci kampane vyhlásila tiež súťaž Mladých žurnalistov s názvom „VZDUCH JE ČISTÝ – POĎ VON!“.

Epidemiologická situácia vo fajčení

 

Štatistický úrad SR každé dva roky realizuje na reprezentatívnej vzorke prieskum o názoroch obyvateľov SR k drogám a užívaniu tabaku. Od roku 1994 najväčší podiel vo všetkých sledovaných súboroch tvoria nefajčiari. Od roku 2000 stúpa podiel nefajčiarov medzi mládežou SR. U mládeže z Bratislavy je identický podiel nefajčiarov od roku 1998 – 53%.

So zvyšujúcim sa vekom respondentov sa zvyšuje podiel tých, ktorí o sebe tvrdia, že fajčia denne. Na druhej strane je u najmladších najvyšší podiel príležitostných fajčiarov.

 

Podiely fajčiarov (denných a príležitostných) a nefajčiarov v SR

(údaje v %)

 

1994

1996

1998

2000

2002

2004

respondent fajčí

SR

ml.

SR

ml.

BA

SR

ml.

SR

ml.

BA

SR

ml.

SR

ml.

BA

SR

ml.

SR

ml.

BA

SR

ml.

SR

ml.

BA

SR

ml.

SR

ml.

BA

denne

27

23

22

28

26

22

29

23

23

32

29

27

27

26

29

28

24

28

príležitostno

17

23

15

14

19

22

14

21

24

14

23

20

13

22

20

13

22

19

vôbec

56

54

63

58

55

56

57

56

53

54

48

53

60

52

53

59

54

53

Zdroj: Štatistický úrad SR, Prieskum verejnej mienky 2004

 

Momitorovanie skúseností s užívaním tabaku u mládeže a detí Slovenska je realizované prostredníctvom prieskumov ESPAD (European School Project on Alcohol and Other Drugs), GYTS (Global Youth Tobacco Survey) a prieskumov, ktoré pravidelne vykonáva Ústav informácií a prognóz školstva.

 

Porovnanie rokov 1995 – 2003 (fajčenie u 16-ročných v SR v priebehu minulých 30 dní)

(ESPAD Report 2003)

 

1995

1999

2003

Chlapci

34 %

40 %

39 %

Dievčatá

20 %

34 %

36 %

 

Z tejto tabuľky je zrejmé, že situácia na Slovensku sa podľa údajov z ESPAD-u zhoršuje. Alarmujúco, až o 16 % pribudol počet dievčat, ktoré si zapálili cigaretu v priebehu minulých 30 dní (1995 – 2003). O nič ružovejšiu situáciu nebadať ani u chlapcov, kde nárast predstavuje 5 % (1995 – 2003). Pre doplnenie informácie treba dodať, že celoslovenský priemer jednoznačne prekračuje Bratislava, kde nárast fajčenia u dievčat predstavuje neuveriteľných 20 % a je na dnešnej úrovni 48 %.

 

Porovnanie rokov 1995 – 2003 (fajčenie cigariet v SR - 40 a viac krát počas života)

(ESPAD Report 2003)

 

1995

1999

2003

Chlapci

26 %

35 %

35 %

Dievčatá

13 %

26 %

30 %

 

Aj z tejto tabuľky nič nenasvedčuje tomu, že by si situácia bola lepšia. Výrazné zvýšenie fajčenia u dievčat o 17 % a u chlapcov o 9 %, signalizuje zvýšený počet fajčiarov (1995 – 2003).

 

            Prieskum organizovaný Centrom pre kontrolu chorôb v USA pod názvom GYTS zisťoval výskyt fajčenia a užívania tabakových výrobkov medzi mládežou vo veku od 13 do 15 rokov aj na Slovensku. Na základe jeho výsledkov možno poukázať na najdôležitejšie údaje (GYTS Report, 2003):

 

·        Až 29,3 % respondentov začalo fajčiť pre 10. rokom života

·        Až 24,3 % respondentov v súčasnosti fajčí cigarety

·        Až 11,7 % respondentov fajčí cigary

·        Až 80,8% respondentov sa pokúšalo prestať fajčiť

·        Až 68,5 % respondentov – nefajčiarov -  je doma vystavených účinkom pasívneho fajčenia oproti 90,9 % respondentov – fajčiarov

 

Reprezentatívny prieskum TAD 1, 2 a 3 pod gesciou Úradu vlády SR sledoval trendy užívania legálnych a čiastočne aj nelegálnych drog medzi žiakmi základných škôl vo veku od 11 – 17 rokov (TAD 1), trendy užívania drog medzi študentmi stredných škôl vo veku od 15 – 18 rokov (TAD 2) a nakoniec užívanie drog medzi učiteľmi a koordinátormi prevencie drogových závislostí (TAD 3), (Nociar, 2004). Prieskum prebiehal v obdobiach rokov 1994, 1998, 2002.

 

TAD 1 (vybrané položky)

 

Obsah otázok

1994

1998

2002

Otec je fajčiar

50,4

48,0

46,6

Matka fajčí

29,8

30,9

27,7

Skúšal vyfajčiť už aspoň jednu cigaretu

35,4

50,4

50,0

Myslí si, že raz bude fajčiť

9,5

9,8

9,6

Myslí si, že väčšina učiteľov fajčí

49,5

-

70,7

Zdroj: Nociar, A.: Prieskumy o drogách, alkohole a tabaku u slovenskej mládeže, 26 str.

 

            Z vybraných položiek prieskumu TAD 1 nevidno žiadny signifikantný trend zvyšovania alebo znižovania niektorého z vybraných ukazovateľov. Výnimkou z tohto tvrdenia je otázka o tom, či väčšina učiteľov fajčí. V porovnaní s rokom 1994 až o 20 % narástlo vnímanie väčšiny učiteľov ako ľudí, ktorí fajčia. Až 70,7 % žiakov základných škôl si myslí, že väčšina učiteľov fajčí.

 

 

            TAD 2 (vybrané položky)

Obsah otázok

1994

1998

2002

Kamarát/ka pravidelne fajčí

68,4

89,4

92,1

Fajčí cigarety pravidelne /1-2 denne alebo viac/

10,9

27,0

25,0

Občas fajčí cigarety /asi 1-2 mesačne/

21,9

44,7

42,5

Činzáno a ľahká cigareta patria k dáme

11,2

20,6

22,5

Väčšina učiteľov/učiteliek z jeho/jej školy fajčí

74,1

87,1

96,9

Zdroj: Nociar, A.: Prieskumy o drogách, alkohole a tabaku u slovenskej mládeže, 49 - 50 str.

 

            Oproti výsledkom z predošlého prieskumu TAD 1 prieskum o užívaní drog u stredoškolskej mládeže vykazuje niektoré trendy počas sledovaného obdobia. Stále viac mladých ľudí vníma svojich kamarátov ako pravidelných fajčiarov. Podobne zvyšujúci trend kladných odpovedí možno sledovať aj pri otázke o vnímaní pitia činzána a fajčenia cigarety ako „módneho doplnku“ pre mladé ženy.  Z pohľadu prevencie je však povážlivé tak, ako v predchádzajúcom prieskume vnímanie väčšiny učiteľov ako ľudí, ktorí fajčia.

 

TAD 3 (vybrané položky)

Obsah položiek

1994

1998

2002

 

Je fajčiar/ka

23,7

20,0

15,2

17,1

13,8

16,7

Zafajčí si cigaretu aspoň cez jednu školskú prestávku

18,3

17,4

13,3

18,4

10,9

17,1

Cigaretu si dá hneď zrána ku káve

12,8

9,5

9,7

12,2

9,2

12,6

Pre žiakov je pozitívnom vzorom

87,9

87,4

94,0

86,2

96,2

91,6

 

Zdroj: Nociar, A.: Prieskumy o drogách, alkohole a tabaku u slovenskej mládeže, 69 str.

 

            V porovnaní s názormi žiakov a študentov o fajčení väčšiny učiteľov na školách vyznievajú výsledky o fajčení paradoxne. Podľa výsledkov z prieskumu TAD 3 klesá počet fajčiarov z radov učiteľov jednak zo základných škôl a tiež z radov učiteľov zo stredných škôl. Naproti tomu prieskumy TAD 1 a 2 hodnotia väčšinu učiteľov ako fajčiarov. S odpoveďou na predošlú otázku súvisí aj trend mierneho poklesu fajčenia počas školských prestávok u obidvoch sledovaných súborov. Na druhej strane si učitelia zo základných i stredných škôl myslia, že sú pre žiakov a študentov pozitívnym vzorom.

 

Záver

 

Kontrola tabaku je súbor opatrení v oblasti znižovania ponuky a dopytu po tabakových výrobkov s cieľom ochrany nefajčiarov a podpory zdravia fajčiarov. V druhom rade ma kontrola tabaku za cieľ ochrániť nefajčiarov pre účinkami nedobrovoľného fajčenia. V tejto súvislosti príspevok vychádza z analýzy právnych nástrojov kontroly tabaku – Rámcový dohovor o kontrole tabaku, zákon o ochrane nefajčiarov a iné právne normy. K poznaniu epidemiologickej situácie vychádzame zo sledovaní a prieskumov Štatistického úradu SR, Úradu vlády SR a zahraničných prieskumov. Z prieskumov vyplynulo, že situácia vo výskyte fajčenia je vážna predovšetkým u detí a mládeže. Naopak situácia u dospelých je stabilizovaná s predpokladom k poklesu v budúcnosti.

Ďalším dôležitým nástrojom kontroly tabaku je edukácia najširších spoločenských vrstiev so zameraním na školenie v odvykaní od fajčenia a v prevencii užívania tabakových výrobkov. Neodmysliteľnou súčasťou sú mediálne aktivity a prezentácie v tlači s cieľom rozvíjania povedomia obyvateľstva o rizikách užívania tabakových výrobkov a možností ochrany nefajčiarov na verejných miestach. Spolupráca s médiami je v súčasnosti na dobrej úrovni.

V oblasti poradensko-liečebnej je akcentom činnosť regionálnych úradov verejného zdravotníctva v SR, ktoré majú vybudovanú sieť poradenských oddelení odvykania od fajčenia. V súčasnosti sa rozbiehajú aktivity v oblasti Hotline - poskytovanie telefonického poradenstvo ako prestať fajčiť. Zámerom do budúcnosti je v oblasti liečebnej starostlivosti vytvárať oddelenia odvykania od fajčenia priamo v nemocniciach a ďalších zdravotníckych zariadeniach.

 

 

 Použitá a odporúčaná literatúra:

 

  1. Council Recommendation of 2 December 2002 on the prevention of smoking and on initiatives to improve tobacco control
    Official Journal of the European Communities L 022 , 25/01/2003 P. 0031 – 0034

  2. The 2003 ESPAD Report. Alcohol and Other Drug Use Among Students in 30 European Countries. The Swedish Council for Information on Alcohol and Other Drugs (CAN).

  3. Národný program podpory zdravia. Bratislava: NCPZ 2000. 21 s. ISBN 80-7159-123-8.

  4. Nociar, A.: Prieskumy o drogách, alkohole a tabaku u slovenskej mládeže. Bratislava: VEDA 2004. 220 s. ISBN 80-224-0832-8.

  5. Ochaba, R.: Zákaz reklamy a zvyšovanie cien znižujú počet fajčiarov. Alkoholizmus a drogové závislosti, 2003, 2, s. 117 – 120.

  6. Ochaba, R., Kavcová, E.: Kontrola tabaku v SR. In: Kavcová, E. a Szárasová, M. (ed.): Podpora zdravia, prevencia a hygiena v teórii a praxi – III. Martin: JLF UK, 2004, s. 40 – 55.

  7. Ochaba, R., Kavcová, E.: Kontrola tabaku v SR. In: Formujme budúcnosť pre život: zdravé prostredie pre deti. Zborník príspevkov z vedeckej konferencie XXX. dni zdravotnej výchovy I. Stodolu. Bratislava: ŠFZÚ SR, 2003, s. 71 – 85.

  8. Prahbat, Jha,   Chaloupka, J. F.:  Ako zastaviť epidémiu. 1. vyd. Washington: World Bank, 1999, 124 s. ISBN 80-968631-2-6

  9. Rovný, I., Kollárik, T., Ochaba, R.: Prečo a ako prestať fajčiť. Bratislava: ÚVZ SR 2005. 15 s. ISBN 80-7159-147-5.

  10. Rozšírenosť užívania drog na Slovensku a názory občanov na problémy spojené s drogovou závislosťou. Bratislava: ŠÚ SR, 2004. 78 s.

  11. Oznámenie MZV SR č. 84/2005 Z.z. o podpísaní Rámcového dohovoru o kontrole tabaku. Zbierka zákonov č. 38/2005, 730 s.

  12. www.cdc.gov/tobacco/global/gyts/repotrs/pdf/Slovakia_2003_EURO.pdf. Global Youth Tobacco Survey. 2. 8. 2005

  13. WHO European Country Profiles on Tobacco Control: Report WHO, Regional Office for Europe. 2003, ISBN 92 890 10 86X