Podpora zdravia v 21.storočí
Analýza zdravotného stavu obyvateľstva preukázala zhoršenie zdravia v niektorých ukazovateľoch stavu zdravia. V porovnaní s 28 európskymi štátmi sa SR ocitla na predposledných miestach.
Na zlepšenie zdravotného stavu obyvateľstva, zabezpečenie prevencie a ochrany zdravia vypracovalo Ministerstvo zdravotníctva SR Národný program podpory zdravia (NPPZ), ktorý schválila vláda SR uznesením č. 659 zo dňa 19. novembra 1991 a následne SNR uznesením č. 245 zo dňa 30. januára 1992. Pri tvorbe NPPZ sa vychádzalo z analýzy zdravotného stavu obyvateľstva a dostupných údajov o faktoroch, ktoré ho podmieňujú, ako aj z programu Svetovej zdravotníckej organizácie "Zdravie pre všetkých do roku 2000".
Konfrontácia s každodennou praxou si však vynútila pripraviť aktualizáciu tohoto programu, ktorá bola prijatá v roku 1995. Princípy a ciele aktualizovaného programu sa stali základom pre praktickú realizáciu zámerov podpory zdravia obyvateľstva Slovenska. Hlavným cieľom tohto programu bolo do roku 2000 znížiť rozdiely v zdravotnom stave obyvateľov jednotlivých regiónov v SR o 25 %. Aktualizovaná verzia redukovala pôvodný rozsah NPPZ a sústredila pozornosť do šiestich kľúčových priorít, ktorými sú:
· zvýšenie pohybovej aktivity,
· ozdravenie výživy,
· podpora nefajčenia,
· prevencia drogových závislostí,
· výchova k partnerstvu, rodičovstvu a manželstvu a prevencia HIV/AIDS,
· znižovanie zvýšeného arteriálneho tlaku.
Stratégia implementácie týchto priorít NPPZ je založená na realizácii programov, projektov a úloh v komunitných celkoch.
Národný program podpory zdravia je preto koncipovaný ako mnohoodvetvový celospoločenský program, ktorý je súčasťou štátnej zdravotnej politiky. Jeho úlohy sa týkajú všetkých rezortov, odvetví hospodárskeho a spoločenského života i každého občana. Je prirodzené, že sa na ich realizácii podieľajú aj iné než zdravotnícke subjekty.
Súčasťou NPPZ sú i programy Svetovej zdravotníckej organizácie, ktoré zahŕňajú nasledujúce oblasti:
- Základným programom v NPPZ zameraným na mladú generáciu je program "Školy podporujúce zdravie". Jeho cieľom je komplexne pôsobiť na mladú generáciu v snahe ovplyvniť správanie a vzťah k vlastnému zdraviu. Systematická podpora zdravia detí a mládeže a výchova ku zdravému spôsobu života je základom pre to, aby z mládeže vyrástla aj zdravá dospelá populácia.
- Zmena životného štýlu a zmena postojov obyvateľov k vlastnému zdraviu, vyhľadávanie skupín obyvateľov s vysokým rizikom kardiovaskulárnych a onkologických ochorení je cieľom programu Integrovanej intervencie proti neinfekčným ochoreniam - CINDI Slovensko. Hlavné úlohy a ciele programu CINDI sú dôsledne zakomponované do projektov a úloh riešených v regionálnych úradoch verejného zdravotníctva v SR. Odborní pracovníci v jednotlivých projektoch zabezpečujú praktickú realizáciu programu formou poradenských činností v Poradenských centrách podpory zdravia a zdravotnej výchovy pri regionálnych úradoch verejného zdravotníctva v SR.
- Združenie miest a obcí Slovenska sa zapojilo do realizácie NPPZ programom "Zdravé mestá". Odbornú pomoc poskytujú predovšetkým pracovníci Poradenských centier podpory zdravia a zdravotnej výchovy pri regionálnych úradoch verejného zdravotníctva v Slovenskej republike. Vytvorením Asociácie zdravých miest Slovenska sa zabezpečila výmena informácií medzi zapojenými mestami. V týchto mestách vznikajú Rady zdravia a Centrá podpory zdravia, ktoré zvyšujú právomoci a zodpovednosť obcí za zdravie svojich občanov. Projekt je prepojený na medzinárodnú sieť Zdravých miest.
- Cieľom programu "Zdravé pracoviská" je ovplyvňovat' pracovné prostredie,
pracovné podmienky a spôsob života pracovníkov tak, aby sa obmedzil
výskyt chorôb z povolania a pracovných úrazov. Pri podpore tohoto projektu
hrá dôležitú úlohu legislatíva. Sledovanie zdravotného stavu pracovníkov,
monitorovanie expozície zdraviu škodlivými faktormi, realizujú odborníci
z oblasti verejného zdravia.
V súlade s aktualizáciou NPPZ bolo vypracované aj organizačné zabezpečenie NPPZ (príloha č.1). Bola zriadená Koordinačná rada ( KROPZ), ktorej základnou úlohou je pôsobiť na postupné zlepšovanie zdravotného stavu obyvateľstva SR, na ktorý má vplyv nielen spôsob života ľudí, ale aj ich životné a pracovné prostredie.
Pracovným orgánom KROPZ je jej Sekretariát, ktorý je organizačne začlenený do Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.
K pracovným orgánom KROPZ sa radia stále expertné skupiny a dočasné expertné skupiny.
V novembri 1999 vláda Slovenskej republiky schválila Národný program podpory zdravia - "Zdravie pre všetkých v 21. storočí". Tento program vychádza z politiky Zdravie pre všetkých - Svetovej zdravotníckej organizácie, zakotvenom v politike Zdravie 21 - zdravie pre Európsky región pre 2l. storočie (21 cieľov - dokument EUR/RC 48/10). Plynulo nadväzuje na priority a programy Aktualizovaného Národného programu podpory zdravia z r. 1995.
Hlavným cieľom programu je za účasti všetkých priebežne zabezpečovať ochranu, posilňovanie a trvalé zlepšovanie zdravia obyvateľov Slovenskej republiky v období rokov 2000 - 2010. Základnými nástrojmi na dosiahnutie tohto cieľa sú:
- výkon,
- monitorovanie,
- hodnotenie procesu, dosiahnutých výsledkov,
- korekcia postupov a prostriedkov, príp. cieľov.
Program pre 2l. storočie si zachováva multirezortnú zodpovednosť za zdravie, ktorá spočíva v spolupráci na všetkých úsekoch - pri politických, ekonomických, sociálnych, riadiacich i legislatívnych činnostiach a rozhodnutiach. Program a jeho priority sú stanovené tak, aby po organizačnej a výkonnej stránke mobilizovali celú spoločnosť k úsiliu za zdravie a to od jednotlivcov až po komunity, od vysoko špecializovaných pracovísk až po vládne organizácie, od materských škôl až po univerzity (príloha č.2).
Vychádzajúc z tohto obsahového zamerania sú v programe prijaté nasledovné priority:
- optimalizovať dopad riadenia na zdravie,
- rozvíjať ľudské zdroje pre zdravie,
- zabezpečiť zdravie rodiny,
- žiť zdravší, kvalitnejší život,
- odstrániť zdraviu škodlivé vplyvy,
- zapojiť zdravotníkov, najmä v primárnej zdravotnej starostlivosti a pokračovať v realizácii a rozvíjaní programov NPPZ.
Zámerom nášho príspevku je upriamiť pozornosť predovšetkým na prioritu NPPZ pre 21. storočie - Žiť zdravší a kvalitnejší život, ktorá akcentuje potrebu uplatňovania zásad zdravého životného štýlu v každodennom živote predovšetkým pravidelnou telesnou aktivitou. Kritériom dosiahnutia je - zvýšiť podiel obyvateľov venujúcich sa pohybovej aktivite. Význam pohybovej aktivity je zdôraznený v liečbe, ako aj v prevencii tzv. neinfekčných ochorení. Preto sa na zabezpečenie a rozvinutie pohybovej aktivity v rámci Národného programu podpory zdravia, ako jednej z priorít, prijali programy pohybovej aktivity, ktoré sa realizujú prostredníctvom SZO na Slovensku v rámci programov CINDI, Školy podporujúce zdravie, Zdravé mestá. Rozvoju pohybovej aktivity sa venuje pozornosť aj v rámci poradenských centier zdravotnej výchovy a Poradní zdravia pri jednotlivých regionálnych úradoch verejného zdravotníctva v SR. Poradenstvo k pohybovej aktivite sa zahrnulo do všeobecného poradenstva. Boli vybudované špeciálne poradne na zvyšovanie telesnej aktivity. V niektorých poradenských centrách sa podarilo vytvoriť aj samostatné priestory, v ktorých sa pravidelne cvičí s vybranými skupinami obyvateľstva.
Úrad verejného zdravotníctva SR do svojich programov zaraďuje aj športové podujatia určené širokej verejnosti za účelom propagácie športu a zdravého životného štýlu.
Príkladom je uskutočnených šesť ročníkov medzinárodného cykloturistického podujatia "Pohybom za zdravím - Dunajská cyklistická cesta, " tri ročníky celoslovenských pretekov rekreačných cykloturistov na Kráľovu hoľu pod názvom: „O cyklokráľa a cyklokráľovnú Kráľovej hole.“
Súčasné úlohy v starostlivosti o zdravie vyplývajúce z uvedených priorít
smerujú k tomu, že zdravo žiť znamená predovšetkým dostatočne sa pohybovať, že pohyb má sprevádzať človeka po celý život, že telesná výchova a šport sú krásne a užitočné aktivity v každom vekovom období. Aby boli naše snaženia úspešné, treba v argumentácii za potrebu zvýšenia pohybovej aktivity poukazovať na konkrétne príklady, stimulovať občanov k sebapoznávaniu a hodnoteniu svojich schopností, využívať v argumentácii pozitívne výsledky jestvujúcich telovýchovných programov a nezanedbateľné príklady dobrého vplyvu športu na zdravie, ale aj na elimináciu viacerých negatívnych javov v spoločnosti, ktoré vplývajú na správny vývoj našej mladej generácie, ako aj na zlepšenie kvality života v strednom a staršom veku.
Významu a realizácii ďalších priorít NPPZ budú postupne venované ďalšie články.
NPPZ je koncipovaný ako otvorený dokument, ktorý sa periodicky doplňuje a koriguje tak, aby čo najpresnejšie odrážal trendy vývoja zdravotného stavu obyvateľstva vo vzťahu k životným podmienkam a k životnému štýlu obyvateľstva.
Sumár: Zámerom tejto informácie o Národnom programe podpory zdravia je oboznámiť čo najširší okruh odbornej i laickej verejnosti o náplni tohto programu a jeho významu pre zlepšenie zdravia obyvateľstva.
V článku je popísaný chronologický vývoj programu i jeho posledná aktualizácia, NPPZ – Zdravie 21. NPPZ je program, ktorého základom je program SZO. NPPZ je prispôsobený na priority zdravia v našom štáte. Správy o plnení jednotlivých programov a projektov, na ktorých sa zúčastňujú rezorty vlády SR, ako i mimovládne organizácie, sú predkladané gremiálnej porade MZ SR, na rokovanie vlády SR ako i NR SR.
Kľúčové slová: Národný program podpory zdravia, podpora zdravia, zdravotná výchova