Úlohy verejného zdravotníctva v boji proti drogám

 

Ivan Rovný, Mária Chmelová

Úrad verejného zdravotníctva SR, riaditeľ: h.doc. MUDr. Ivan Rovný, PhD, MPH

 

Súhrn:

Jednou z priorít verejného zdravotníctva sú aj  determinanty a riziká zdravia, akými sú tabak, alkohol a ostatné drogy. Úlohou verejného zdravotníctva je aj na základe monitorovania zdravotného stavu systematicky analyzovať a vyhodnocovať jeho tendencie,  identifikovať problémy a navrhovať primerané opatrenia na ich zvládnutie. Získané a overené informácie a poznatky využívať pri navrhovaní, príprave a vyhodnocovaní štátnej politiky zdravia a modernizácii koncepčných a legislatívnych opatrení.

Analýza počtu liečených pacientov v zdravotníckych zariadeniach v rokoch 1994 až 2003, s rozdelením podľa druhu užívanej látky ukázala, že po prudkom raste počtu liečených závislých, sa situácia v období ostatných 2-3 rokov zdá byť stabilizovanou, i keď pochopiteľne berieme do úvahy aj počet detí narodených tak, že dnes spadajú do tzv. „rizikovej“ vekovej kategórie. Varovným však môže byť nárast počtu liečených pre užívanie stimulancií CNS – zo 166 na 366 v tejto skupine za ostatné 2 roky. V r. 2003 je viac ako tretina všetkých liečených závislých z Bratislavy. Stále pretrváva dominancia i.v. užívania drog, i keď aj tu už došlo k miernemu poklesu. V r. 2003 mala už väčšina liečených závislých vek medzi 20 – 29 r.  Zo všetkých hospitalizovaných za obdobie 10 rokov, tvoria ženy štvrtinu.

Národný program boja proti drogám je dokument, ktorý po takmer desiatich rokoch od prijatia dokazuje efektivitu a opodstatnenosť svojou koncepciou, ucelenosťou, svojim rozsahom, ako aj mechanizmom svojho fungovania /každoročným vyhodnocovaním plnenia úloh a ich aktualizáciou/. Prospešná sa ukázala i inštitucionalizácia jeho koordinácie.

Kľúčové slová:          Verejné zdravotníctvo, zdravotná stratégia, drogy, drogové závislosti, informovanosť, boj proti drogám

 

 

Medzi prioritné oblasti verejného zdravotníctva na rok 2004 patria okrem zlepšenia zdravotníckych informácií a vedomostí o zdraví, rozvoja a integrácie systémov zdravotníckeho dohľadu aj  determinanty a riziká zdravia, akými sú tabak, alkohol a ostatné drogy.

V rámci uskutočňovania preventívnych opatrení sú v úradoch verejného zdravotníctva zriadené Poradne či Poradenské centrá zdravia, ktorých účelom je zlepšenie zdravotného stavu obyvateľov ovplyvnením ich vedomostí a postojov ku zdraviu. Okrem základných poradní sa môžu zriaďovať i špecializované poradne, v ktorých sa vykonáva poradenstvo v oblastiach podpory psychického zdravia i prevencie drogových závislostí. Jednotlivé špecializované alebo nazývané tiež nadstavbové poradne sa zriaďujú i v regionálnych úradoch verejného zdravotníctva, podľa potreby a možností regiónov. Preventívne aktivity pre oblasť závislostí sa realizujú v rámci sekcií či odborov podpory, ochrany a rozvoja zdravia a to najmä metodicko-pedagogickou činnosťou, vzdelávaním učiteľov a vychovávateľov, ale i zdravotníckych pracovníkov najmä prvého kontaktu.

 

Úlohou verejného zdravotníctva je aj na základe monitorovania zdravotného stavu systematicky analyzovať a vyhodnocovať jeho tendencie,  identifikovať problémy a navrhovať primerané opatrenia na ich zvládnutie. Získané a overené informácie a poznatky využívať pri navrhovaní, príprave a vyhodnocovaní štátnej politiky zdravia a modernizácii koncepčných a legislatívnych opatrení.

Podkladom Zdravotnej stratégie Európskeho spoločenstva pre oblasť zneužívania drog je Akčný plán Európskej únie pre boj proti drogám. Tento akčný plán zahŕňa niekoľko iniciatív, zameraných na zníženie požiadavky po drogách a znižovanie zdravotných poškodení spôsobených drogami. Napĺňanie Akčného plánu je do značnej miery podmienené aktivitami Európskeho monitorovacieho centra pre drogy a drogové závislosti, a to najmä vo vzťahu ku kľúčovým faktorom či indikátorom problémov spojených so zneužívaním drog.

Slovenská republika si od r. 1994 vytvorila postupne pomerne dobrý informačný systém drogových závislostí v súlade s prijatím a realizáciou Národného programu boja proti drogám /NPBD/. Národné monitorovacie centrum drog, ktoré je zriadené pri Generálnom sekretariáte Výboru ministrov pre drogové závislosti a kontrolu drog /GS VMDZKD/ a dnes je už súčasťou Európskeho monitorovacieho centra. Zbiera informácie nielen výlučne zdravotníckeho charakteru, ale aj z ostatných oblastí spojených s drogami /kriminalita viazaná na drogy, sociálne faktory a pod./.

Zo súhrnnej správy o plnení Národného programu boja proti drogám /2/, ktorá je aktuálne prerokovávaná Národnou radou SR  možno vidieť rozsah a základné trendy drogovej scény

Ako vidno z prvého obrázku, ktorý znázorňuje počty liečených pacientov v zdravotníckych zariadeniach v rokoch 1994 až 2003, s rozdelením podľa druhu užívanej látky po prudkom raste počtu liečených závislých, sa situácia v období ostatných 2-3 rokov zdá byť stabilizovanou, i keď pochopiteľne berieme do úvahy aj počet detí narodených tak, že dnes spadajú do tzv. „rizikovej“ vekovej kategórie. Varovným však môže byť nárast počtu liečených pre užívanie stimulancií CNS – zo 166 na 366 v tejto skupine za ostatné 2 roky. Tak veľká konzumácia stimulancií, ktorá sa zvyšuje od r. 2000, sa v našej krajine objavuje po prvý raz . 

 

 

 

Graf č. 1 – Počty liečených drogovo závislých pacientov na Slovensku v rokoch 1994 - 2003

 

 

 

 

 

Graf č. 2 – ilustruje rozdelenie liečených závislých podľa ich miesta bydliska. I keď zastúpenie  bratislavčanov percentuálne stále klesá, aj tak – ešte v r. 2003- je viac ako tretina všetkých liečených závislých z Bratislavy.

 

 

 

Graf č. 3 – informuje o počtoch liečených podľa miesta liečby, teda „záťaž“

liečbou jednotlivých regiónov. Zároveň hovorí aj o vybavenosti regiónov  zariadeniami

a terapeutickými možnosťami, nielen požiadavkami po liečbe.

 

Z ďalšieho obrázku – Pomer prvý raz a opakovane liečených závislých si môžeme uvedomiť, že po r. 2000 opäť mierne stúpa počet prvých liečení. Ak sa bližšie pozrieme na rok 1994, kedy bolo len 26 % opakovaných liečení, v r. 2000 bolo až 70 % opakovaných liečení. V r. 2003 sa však pomer mierne otáča na úroveň 41 : 59.

 

 

 

Graf č. 4 – Pomer prvý raz a opakovane liečených drogovo závislých na Slovensku: roky 1994 - 2003

 

Nasledujúci obraz je veľmi jasný a zrozumiteľný. Stále pretrváva dominancia i.v. užívania drog, i keď aj tu už došlo k miernemu poklesu. O závažnosti intravenózneho užívania drog asi ani nie je zvlášť potrebné hovoriť, všetci sme si vedomí hrozieb poškodenia zdravotného stavu nielen samotných užívateľov, ale i možných rizík voči okoliu /závažné somatické poškodenia ich zdravotného stavu, výskyt a ohrozenia infekciami- HIV, hepatitídy, či iné infekčné ochorenia/.

 

 

Graf č. 5 – Trendy v spôsoboch aplikácie primárnej drogy: Slovensko v rokoch 1994 - 2003

 

Ako vidno z nasledujúceho grafu, „aj naša toxikomanická populácia zostarla“.  Všetci si dobre pamätáme obdobie okolo roku 1994, keď toxikomani na Slovensku boli  najmladšími v Európe a bratislavskí závislí so svojim priemerným vekom medzi 14-19 r. zaostávali v tejto charakteristike za závislými vo veľkých mestách Európy takmer o 10 rokov /Mnohomestská štúdia Groupe Pompidou Rady Európy/. V r. 2003 mala už väčšina liečených závislých vek medzi 20 – 29 r. 

 

 

    

Graf č. 6 –

 Na záver – zo všetkých hospitalizovaných za obdobie 10 rokov, tvoria ženy štvrtinu.

 

 

Graf č. 7 –

 

 

Toto sú všetko údaje /3/, ktoré musíme využívať pri plánovaní štátnej politiky zdravia a pri vyhodnocovaní prijímaných opatrení zameraných na posilnenie  a zlepšenie zdravotného stavu obyvateľov a znižovanie rizík zdravotných ohrození.

Národný program boja proti drogám je dokument, ktorý po takmer desiatich rokoch od prijatia dokazuje efektivitu a opodstatnenosť svojou koncepciou, ucelenosťou, svojim rozsahom, ako aj mechanizmom svojho fungovania /každoročným vyhodnocovaním plnenia úloh a ich aktualizáciou/. Prospešná sa ukázala i inštitucionalizácia jeho koordinácie. Tým, že o koordinácii a obsahu plnenia Národného programu boja proti drogám rozhoduje Výbor ministrov pre drogové závislosti a kontrolu drog, že vláda SR schvaľuje jeho plnenie a aktualizáciu, NR SR ju berie každoročne na vedomie, je zabezpečená politická angažovanosť programu. Za odbornú stránku zodpovedajú jednotlivé ministerstvá a za koordináciu Generálny sekretariát Výboru ministrov, ktorý je súčasťou Úradu vlády SR. Nie zanedbateľný je i význam činnosti Protidrogového fondu, ktorý vláda SR zriadila následne po  prijatí NPDB a ktorý do značnej miery zabezpečuje financovanie protidrogových aktivít.   

     Pritom však pochopiteľne aj tu je neustále čo zlepšovať. I keď Národné monitorovacie centrum drog, zriadené pri GS VMDZKD zabezpečuje pomerne dobrú informovanosť o drogách a drogových závislostiach v SR, predsa chýbajú niektoré informácie. Sú to napríklad dáta o úmrtnosti spojenej s drogami, dáta, ktoré nás informujú o veľmi závažnom fakte, akým je predčasná a  zbytočná smrť predovšetkým mladých ľudí. Okrem toho by bolo vhodné mať k dispozícii aj informácie  o  nie smrteľne sa končiacich „nehodách“, spojených s užívaním drog, o nákladoch na zdravotnú a sociálnu starostlivosť na liečenie toxikomanov, o tendenciách v týchto oblastiach, informácie o efektivite jednotlivých druhov preventívnych opatrení /ich cielené vyhodnotenie/ a pod. Toto sú približne tie najaktuálnejšie úlohy v oblasti drogových závislostí pre rezort MZ SR a pre verejné zdravotníctvo.

 

Literatúra:

1. Program aktivít Spoločenstva na poli verejného zdravia (2003-2008), Programme of Community action in the field of public health (2003-2008) /Official Journal L271, 09.10.2002/

2. Súhrnná správa o plnení Národného programu boja proti drogám

za roky 1999 – 2003, Generálny sekretariát Výboru ministrov pre drogové závislosti a kontrolu drog, Úrad vlády SR, 2004

3. Národné monitorovacie centrum pre drogy pri GS VMDZKD, Úrad vlády SR, Bratislava, 2004 a Drogová závislosť – liečba užívateľov drog v SR, 2003, Zdravotnícka štatistika, Ústav zdravotníckych informácií a štatistiky, Bratislava, Slovakia, 2003

 

.

 

 

                                   Adresa autora: h.doc. MUDr. Ivan Rovný, PhD.

                                                                       Úrad verejného zdravotníctva SR

                                                                       Trnavská 52, Bratislava