Právne aspekty kontroly alkoholu vo verejnom zdravotníctve

 

PhDr. Ivan Bielik MPH, 1 doc. JUDr. Karol Tóth, PhD., MPH, mim. prof. 1, PhDr. Jaroslav Stančiak , MPH 2

1 Slovenská zdravotnícka univerzita

2 Univerzita sv. Cyrila a Metoda

 

Súhrn

Príspevok charakterizuje jedno z východísk intervencií v oblasti znižovania škôd spôsobených užívaním alkoholu, ktorým je legislatíva a právo. V oblasti podpory zdravia obyvateľstva je dôležité poznať právne normy a programy, ktoré sa týkajú oblasti znižovania negatívnych následkov užívania alkoholu a ochrany pred zneužívaním alkoholických nápojov. Príspevok analyzuje právne nástroje s cieľom podpory a ochrany zdravia obyvateľstva so zameraním na verejného zdravotníctvo, respektíve podporu zdravia.

 

Kľúčové slová

Právne normy, programy, alkohol, verejné zdravotníctvo

 

Úvod

 

Rámec výkonu politiky kontroly alkoholu na Slovensku je vymedzený prostredníctvom WHO Európskej stratégie na politiku kontroly alkoholu a tiež Stratégie EÚ pri znižovaní rozsahu škôd súvisiacich s požívaním alkoholu (Framework, 2006; Stratégia EÚ, 2006). História komplexnej politiky kontroly alkoholu siaha k roku 1992, kedy bol prijatý prvý európsky akčný plán pre problémy s alkoholom. Na Slovensku je v súčasnosti aktuálny Akčný plán pre problémy spôsobené alkoholom, ktorý  schválila vláda v roku 2006. Podľa tohto akčného plánu je za výkon politiky kontroly alkoholu zodpovedné Ministerstvo zdravotníctva SR, ktoré v dvojročných intervaloch bude predkladať na rokovanie vlády SR správu o plnení jeho úloh. Prvý krát bol akčný plán na Slovensku schválený vládou SR v roku 2002 a na ktorého výkon boli v zmysle uznesenie vlády č. 929 účelovo určené financie vo výške 33 450 000.- Sk.

Vláda SR prijala v roku 1991 Národný program podpory zdravia, kde jednou z priorít bola oblasť odstránenia zdraviu škodlivých vplyvov, kde sa radí aj užívanie alkoholických nápojov, tabaku a drog. V novembri roku 1999 vláda SR schválila Národný program podpory zdravia (Hegyi, 2004). Jednou z priorít aj naďalej ostalo znížiť škody spôsobené alkoholom, drogami a tabakom. Jednou zo stratégií, ktorá majú splniť cieľ programu podpory zdravia je zriaďovanie poradní prevencie drogových závislostí. V tomto smere boli vydané metodické príručky, ktoré majú poradniam zdravia pomôcť pri poskytovaní poradenskej starostlivosti. V tejto súvislosti bol pre poradne zdravia vydaný manuál pre prácu v poradniach prevencie drogový závislostí a manuál pre poradenstvo na odvykanie od fajčenia (Ochaba, 2007).

 

Právne aspekty kontroly alkoholu

 

Problematika právnych aspektov kontroly alkoholu je obsiahnutá v mnohých právnych normách, ktoré súvisia s predajom a konzumom alkoholických nápojov na verejných miestach. Právnu reguláciu je v tomto smere potrebné vnímať s cieľom ochrany a podpory zdravia detí a mládeže, a, v druhom rade, tiež s cieľom ochrany verejného poriadku. Práve tieto dva aspekty sú východiskom pre plánovanie a výkon intervencií vo verejnom zdravotníctve, respektíve v oblasti kontroly alkoholu na verejných miestach (Ochaba, 2008). Z hľadiska plánovania intervencií v podpore zdravia je účinným nástrojom vedúcim k znižovaniu škôd spôsobených alkoholom komunitný prístup (Ochaba, 2007).

 

Jednou z najdôležitejších právnych noriem v oblasti kontroly a regulácie užívania alkoholu je zákon č. 219/1996 Z. z. o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb. Zákon upravuje vymedzenie alkoholických nápojov, vyšetrenie na zistenie alkoholu alebo iných návykových látok a ďalšie podmienky prevádzky protialkoholických záchytných izieb. Z hľadiska verejného zdravotníctva je kľúčová časť o regulácii konzumácie alkoholu na verejných miestach.

 

S cieľom podpory zdravia obyvateľstva bol prijatý Národný akčný plán pre problémy spôsobené alkoholom, ktorý 29. 11. 2006 schválila vláda SR uznesením č. 974/2006. Národný akčný plán pre problémy s alkoholom je formulovaný v intenciách Rámcového programu alkoholovej politiky  SZO v Európskom regióne, ktorý bol prijatý SZO Regionálnym výborom pre Európu  v septembri 2005 v Bukurešti a je v kontexte národných priorít v tejto oblasti. Definuje ciele, základné princípy, ciele a nástroje. V uznesení vlády sa nepočíta s poskytnutím finančných prostriedkov na plnenie úloh a cieľov plánu na rozdiel od predošlého akčného plánu, ktorý vláda SR prijala 21. 8. 2002 uznesením č. 929/2002, čo je pre praktickú realizáciu intervencií podpory a ochrany zdravia nedostatkom.

 

Zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov upravuje, okrem iného, oblasť televíznej reklamy. V § 19, ktorý sa týka ochrany ľudskej dôstojnosti a ľudskosti, sa zakazuje do ponúk programov zahŕňať výňatky z diel, ktoré znázorňujú používanie strelných zbraní, scény násilia a pohlavného styku, devastácie životného prostredia a zábery, ktoré by mohli navodiť dojem skrytej formy propagácie alkoholizmu, fajčenia a používania omamných látok, jedov a prekurzorov. Takisto sa zakazuje otvorene alebo skrytou formou propagovať alkoholizmus, fajčenie, užívanie omamných látok, jedov a prekurzorov alebo zľahčovať následky užívania uvedených látok. Právna úprava predstavuje z hľadiska ochrany a podpory zdravia detí a mládeže kľúčový význam.

Zákon č. 147/2001 Z.z. o reklame v znení neskorších predpisov ustanovuje všeobecné požiadavky na reklamu, požiadavky na reklamu niektorých produktov, ochranu spotrebiteľov a podnikateľov pred účinkami klamlivej reklamy a neprípustnej porovnávacej reklamy. V  zmysle § 5 reklama alkoholických nápojov nesmie dávať do súvislosti spotrebu alkoholu s priaznivým účinkom na telesnú výkonnosť alebo na duševnú výkonnosť. Nesmie tvrdiť, že alkoholické nápoje majú liečivé vlastnosti, povzbudzujúci alebo upokojujúci účinok alebo že pomáhajú riešiť osobné problémy. Reklamy nesmie nabádať na nestriedme požívanie alkoholických nápojov alebo prezentovať abstinenciu alebo triezvosť ako nedostatok a zdôrazňovať obsah alkoholu v nápojoch ako znak ich kvality.

Reklama alkoholických nápojov sa nesmie zameriavať na maloleté osoby, pritom žiadna osoba, ktorú možno považovať za maloletú, sa nesmie v reklame dávať do súvislosti so spotrebou alkoholických nápojov. Oblasť reklamy prostredníctvom tlače patrí v súčasnosti k najdiskutovanejším oblastiam. V súčasnosti na Slovensku je reklama na alkoholických nápoje málo regulovaná a tým dochádza k propagácii užívania alkoholu.

Zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov upravuje oprávnenie súdu rozhodnúť o uložení výchovného opatrenia, prípadne vo výnimočnom prípade rozhodnúť o dočasnom odňatí maloletého dieťaťa zo starostlivosti rodičov (alebo iných osôb, ktorým bolo maloleté dieťa zverené alebo o ktoré sa starajú), a to aj proti ich vôli a nariadiť takémuto maloletému dieťaťu pobyt v diagnostických alebo špecializovaných zariadeniach. V závažných prípadoch drogovej závislosti (vrátane alkoholovej) môže súd nariadiť maloletému dieťaťu pobyt v resocializačnom zariadení pre drogovo závislých.

Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov upravuje sociálnoprávnu ochranu detí a sociálnu kuratelu na zabezpečenie predchádzania vzniku krízových situácií v rodine, ochrany práv a právom chránených záujmov detí, predchádzania prehlbovaniu a opakovaniu porúch psychického vývinu, fyzického vývinu a sociálneho vývinu detí a plnoletých fyzických osôb a na zamedzenie nárastu sociálnopatologických javov.

Vyhláška MZ SR č. 111/2007 ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška MZ SR č. 164/1997 Z. z. o zdravotnej spôsobilosti na vedenie motorového vozidla v prílohe č. 1 určuje podmienky minimálnej úrovne duševných a fyzických schopností na vedenie motorového vozidla. Zdravotná spôsobilosť je v tejto súvislosti vylúčená, ak je žiadateľ alebo vodič závislý od alkoholu alebo je neschopný vzdať sa požívania alkoholu. Zdravotnú spôsobilosť abstinujúceho závislého musí potvrdiť lekár, ktorý potvrdí aspoň dvojročnú abstinenciu od alkoholu.

Zákon č. 124/2006 o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci stanovuje pre zamestnávateľov povinnosť kontrolovať zamestnancov, či nie sú pod vplyvom alkoholu. Zamestnanec má povinnosť sa na pracovisku podrobiť tejto kontrole.

Trestný zákon č. 300/2005 Z.z. v zmysle § 175 upravuje podmienky na podávanie alkoholických nápojov mládeži v tom smere, že ten, kto sústavne podáva alebo vo väčšom množstve podá osobe mladšej ako osemnásť rokov alkoholické nápoje, potrestá sa odňatím slobody až na tri roky.

 

          Zákon č. 315/1996 Z.z. o premávke na pozemných komunikáciách upravuje podmienky na pozemných komunikáciách pre fyzické a právnické osoby a všeobecné povinnosti vodičov, ktorí nesmú požiť počas vedenia vozidla alkoholický nápoj ani užiť inú návykovú látku, viesť vozidlo bezprostredne po požití alkoholického nápoja alebo po užití inej návykovej látky, alebo v čase, keď by ešte mohli byť pod ich vplyvom.

 

          Zákon č. 107/2004 Z.z. o spotrebnej dani z piva, zákon č. 104/2004 Z.z. o spotrebnej dani z vínazákon č. 105/2004 Z.z. o spotrebnej dani z liehu upravujú zdaňovanie piva, vína a liehu na území Slovenska. Predmetom dane sú pivo, víno a lieh vyrobené na daňovom území, dodané na daňové územie z iného členského štátu alebo dovezené na daňové územie z územia tretieho štátu. Zdaňovanie vplýva na celkovú cenu alkoholických nápojov Zvýšenie daňového zaťaženie vedie k zvýšeniu spotrebiteľskej ceny alkoholických nápojov a tým nepriamo k zníženiu dostupnosti pre cenu.

          Zvýšenie spotrebiteľskej ceny predstavuje v zmysle medzinárodných dokumentov a odporúčaní jeden z účinných nástrojov, ktorý vedie k zníženiu dostupnosti alkoholických nápojov hlavne pre deti a mládež. Vyššia cena predstavuje aj jeden z dôvodov, prečo prestať užívať alebo obmedziť nákup a konzumáciu alkoholických nápojov. Účinnosť daňových opatrení je podmienená súčasne výkonom intervencií v oblasti edukácie, obmedzenia konzumácie alkoholu na verejných miestach a ponukou poradenských zariadení v oblasti problémov spojených s užívaním alkoholu (Ochaba, 2007).

 

 

            Záver:

           

            Ochrana a podpora zdravia obyvateľstva v súvislosti s užívaním alkoholu predstavuje jednu z kľúčových výziev vo verejnom zdravotníctve. Alkohol predstavuje v porovnaní s ostatnými drogami na Slovensku látku, ktorá je na prvom mieste v indikátore prevalencie. Spôsobuje poznané i nepoznané sociálne, zdravotné, ekonomické a psychologické dopady nielen na samotného užívateľa, ale na najbližšie okolie. Úlohou verejného zdravotníctva je v prvom rade plánovanie a výkon intervencií v intenciách programov a projektov podpory zdravia a v intenciách právnych noriem. Právne normy a národné programy na kontrolu alkoholu predstavujú bázu a predpoklad na podporu a ochranu zdravia obyvateľstva. V tomto smere je prioritné venovať pozornosť úpravám tých noriem, ktoré nedostatočne napĺňajú ciele podpory a ochrany zdravia obyvateľstva. Predpokladom úprav právnych noriem legislatívnou cestou je ich poznanie a hodnotenie ich dopadov na správanie sa obyvateľstva v živote. Vzhľadom k tomu, že sa dlhodobo situácia v oblasti užívania alkoholu nezmenila, je potrebné plánovať úpravy právnych noriem a programov s cieľom znižovania výskytu problémového užívania alkoholických nápojov u dospelých a užívania alkoholu u detí a mládeže. Vzhľadom k náročnosti a komplexnosti plánovania a výkonu intervencií v oblasti podpory a ochrany zdravia v súvislosti s kontrolou alkoholu, je potrebné vytvoriť sieť centier a samostatných odborných útvarov v rámci štruktúry orgánov verejného zdravotníctva. Tieto by odborne, metodicky a výkonne napĺňali ciele národných programov a medzinárodných politík v oblasti kontroly alkoholu, tabaku a drog.

 

 

            Literatúra:

 

 

  1. Framework for alcohol policy in the WHO European region. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, 2006, 35 p. ISBN 92-890-1384-2.
  2. HEGYI, L., TAKÁČOVÁ, Z., BRUKKEROVÁ, D.: Výchova k zdraviu a podpora zdravia. Bratislava: SZU, 2004, 149 s. ISBN 80-89171-20-6.
  3. OCHABA, R., KOLLÁRIK, T., KAVCOVÁ, E., BAŠKA, T., AVDIČOVÁ, M., KRETOVÁ, E., SALAMONOVÁ, M., ŠIMOROVÁ, A., ŠŤASTNÝ, P.: Manuál pre pracovníkov poradne na odvykanie od fajčenia. Bratislava: ÚVZ SR, 2007, 36 s. ISBN 978-80-7159-165-8.
  1. OCHABA, R., MAJTÁNOVÁ, Ľ., ŠIMOROVÁ, A., ŠENKIRIK, R., BIELIK, I., STANČIAK, J., KUCHÁROVÁ, B.: Manuál pre poradenstvo prevencie drogových závislostí. Bratislava, ÚVZ SR, 2007, 32 s. ISBN 978-80-7159-168-9.
  2. OCHABA, R., ROVNÝ, I., BIELIK, I., HAMADE, J., KAVCOVÁ, E., KIMÁKOVÁ, T., NOCIAR, A., SALAMONOVÁ, M., STANČIAK, J.: Základy kontroly tabaku a alkoholu. Bratislava: ÚVZ SR, 2008, 62 s. ISBN 978-80-7159-170-2.
  3. OCHABA, R., ROVNÝ, I.: Kontrola alkoholu z pohľadu komunitných prístupov. Lekársky obzor, 56, 2007, č. 12, s. 505 – 508.
  4. ROVNÝ, I., OCHABA, R., BIELIK, I. AVDIČOVÁ, M., BOBROVSKÁ, M., BRUTENIČOVÁ, E., HAMADE, J., KAVCOVÁ, E., KIMÁKOVÁ, T., KIŠŠOVÁ, L., NÉMETOVÁ, D., SALAMONOVÁ, M., TÓTH, K., TURČANOVÁ, E.: Prevencia závislostí a fajčenia tabaku. Bratislava: Úrad verejného zdravotníctva SR, 2007, s. 144 s. ISBN 978-80-7159-164-1.
  5. Stratégia EÚ na podporu členských štátov pri znižovaní rozsahu škôd súvisiacich s požívaním alkoholu.  KOM 2006/625 v konečnom znení.